I Finland, igen!

Japp, så var man här igen!
I sjöarnas, björkarnas och svårmodets förlovade land.
Som sagt tidigare så gillar jag Finland.

Det vilar något magiskt över Helsingfors, något vemodigt.
Lite som i gamla Bondfilmer, nästan en öststat men ändå inte.

Dessutom regnar det och blåser som satan här i dag, men jag trotsade vädret och gick runt lite på kvällskvisten då arbetsdagen var till ändä.

Björnar gillar dom här, var så säkra!




Det var någonslags grej på gång, något som har med fred att göra, det var sjukt elegant måste jag säga.
Tror att Björn heter Kahru på Finska, det fanns i alla fall en gympadojja som hette det när jag var liten, och det var en björn på dojjan, och jag har fått för mig att den kom från finland. Kan såklart ha fel!

Tror att det här är deras domkyrka.



Stor och vit och lite uppe på en kulle, mäktigt.
Jag gick in och tog mig en titt. Trots att jag är långt ifrån att vara religös så är det något visst med kyrkor, inte sant? Och den här var inget undantag.

Har funderat ganska mycket på det där med religion i mina dagar, och kan ärligt erkänna att jag är lite avundsjuk på de som tror.
- Men börja tro då pucko, kanske du tänker just nu.
Mmmmm, men så lätt är det ju inte.
Dessutom har ju gud byggt in tvivel och sånt i oss. A ja, på domedagen får vi se om jag hade rätt eller fel.

Jo, det där med att vara avundsjuk! Det verkar ganska lämpligt att tro att allt händer av en anledning, att det är guds vilja, det är han som testar dig, och jordelivet är bara ett förspel innan det riktiga livet i paradiset börjar.

Verkar praktiskt, och fruktansvärt naivt om du frågar mig!
Men jag klankar inte ner på folk som tror, tvärtom, gör vad du vill så länge du är snäll och sköter dig (så gör inte exakt vad du vill med andra ord).

Men ärligt, det är väl det religon går ut på? Sköt dig, och du hamnar i himmelen, sköt dig inte så får du brinna i helvetet för alltid.

Ganska basic om du frågar mig.

Okej, tillbaks till ämnet! Vart var jag? just det, svårmod och så.....

Klart att Finnarna är lite dystra, tystlåtna och hårda som sten.
Först höll vi Svenskar på o bråkade med dem, sen kom sovjetryssen och skulle hålla på.

Finska vinterkriget! Det ni! Det är sånt som gör män av pojkar! Tro mig, eller kolla upp det.
Typ 150 finnar höll ryssen stången, mitt i smällkalla vintern! Det du!

När jag låg i lumpen fick vi se en film om det kriget.
Det var så att Norrland skulle försvaras, vi var nämligen rädda för ryssen för 20 år sedan.
Dilemmat är att det inte bor någon i Norrland så man skickade upp massa stockholmsjävlar som jag för att se till att vi inte blev invarderade.

Men sen blev det lite ont om pengar och vi fick veta att vi skulle få sluta med det hela en månad tidigare. TJÄN! Myntets baksida var att vi var tvugna att stanna i Boden 2 helger mer än vad som var planerat, det är tydligen dyrt att skicka hem en miljon stockholmsjävlar varenda helg.

Och det var en sån där extra helg, som befälen inte visste vad vi skulle göra som de tvingade oss titta på den där filmen om Finska vinterkriget som jag nämde ovan.

Filmen var gammal och 4 timmar lång, tror knappt att den var textad och vi satt på rad på varsin pinnstol som gav en träsmak efter 2 minuter.

Det du!

Jaha, nu är jag på mitt rum och tar det lite piano, tänkte gå och äta en bit och sen basta, om man inte ska basta i Finland vart tusan ska man då basta.

Dessutom är jag en mästare på att basta, sist jag var här vann jag över 2 finnar som kom in i bastun efter mig, de hällde på massa vatten, för att sedan gå ut innan mig. Lite oklart om de visste att det var en tävling, men det är väl självskrivet, inte sant?

På tal om tävling, när jag var liten fanns det ett teveprogram som jag inte minns vad det hette. De hade satt upp en kamera vid ett övergångsställe utan att någon visste om det, sen när det blev grön gubbe så "tävlade" de som gick över.

Det resulterade i att jag inte kunde gå sakta över vägen på sådär 15 år, var alltid tvungen att vinna.
Nu har jag lugnat ner mig vad övergånsställen anbelangar, men annars vill jag vinna, alltid!
Men mitt i allt detta är jag en bra förlorare, tycker om då andra får vinna också!

Okej, nu börjar detta bli världens mest ointressanta och längsta blogginlägg så det är bäst att jag skärper till mig!

En sak till tänkte jag skriva om, valet!
Klart att SD tog sig in. I min värld är det en tragedi, så det så.
Men vi lever i en demokrati, och den funkar!

Om 6% vill att SD ska ha ngt att säga till om så ska de ju såklart ha det, inget snack om saken!
De har spelat sina kort enormt bra, de vill "kasta ut packet" och införa restriktioner kring kultur, de uppger att de är motarbetade av media och andra politiska partier..... hmmmmmm, känns det bekant?

Vänta det ringer.....

Det var Tyskland på 1930-talet som ville ha tillbaks sin grej.

TRAGEDI!

Oj, höll på att glömma det viktigaste!




Ljuvliga naturbilder som jag har tagit, fräscht!

Mhm, det var allt för denna gång.
Som vanligt hoppas jag att du mår bra och känner dig hyfsat lycklig.

Vi = hörs!



Kommentarer
Postat av: Ace Mc FlyRights

2010-09-21 @ 21:01:14
Postat av: Ace Mc Flyrights

one of your best in a while Clown - needs more cowbell though!

2010-09-21 @ 21:01:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0